Hur mycket skall man betala för sin träning?

2022-06-16

Idag är priset på träning något av det mest relevanta när man väljer sin träningsanläggning. Tittar du närmare på hur marknadsföringen för de olika gymmen ser ut är det ofta något i stil med: 

“Köp nu och få två månader på köpet”

“Träna året ut för 99kr/månad”

“Bli medlem idag och slipp startavgiften”

Man försöker via ett billigare pris rekrytera nya medlemmar. För medlemmen är detta självklart fantastiskt då denna sparar pengar och får mer över i plånboken, men är detta hela sanningen?

Träningsmål vs prisbild

Är du en person som på egen hand kan skapa en god träningsrutin och uppnå dina träningsmål kan du sluta läsa nu. Du får en high-five av mig då du med största sannolikhet lyckas bra i din träning! Till er övriga vill jag skicka med en tankeställare om vad huvudanledningen till ert köp av gymkort var? Köpte ni ett gymkort för att det var billigt eller köpte ni ert gymkort i hopp om att uppnå er dröm om att kanske få lite bättre kondition, gå ner ett par kilo eller bli starkare? 

I träningsvärlden vill medlemmarna ofta ha det bästa de kan få – men till det lägsta priset. Detta är två ytterligheter som sällan går ihop. Istället för att dela med sig av sina träningsmål till personalen på träningsanläggningen och därefter fråga – hur säkerställer ni att jag lyckas med dessa så frågar man istället “vad kostar det att träna här? Att ställa en sådan fråga är lite som att ringa till bilhandlaren och fråga “Vad kostar bilen” – gissningsvis får man då ett par relevanta frågor tillbaka av bilhandlaren för att säkerställa att kunden får den bilen den behöver. Något som sällan händer i träningsbranschen. 

Jag köper dock att kommunikation via pris är det lättaste sättet att locka nya medlemmar, men det hade varit fantastiskt kul om man även nämnde vad man gör bra på sin anläggning/kedja/box/studio. Som medlem tycker jag att du skall våga utmana och fråga “varför skall jag träna hos er” – får du ett annat svar än: “För hos oss får du halva priset fram till jul” så kommer undertecknad bli varm i hjärtat. 

De billigaste medlemskapen blir oftast de dyraste

Ni vet lika väl som jag att i plånboken gör ett medlemskap ingen nytta. För ett par år sedan när jag jobbade på annan aktör så stod det “Ju slitnare detta kort är – desto bättre mår du” på träningskorten. Fyndigt, men oerhört sant. 

Av erfarenhet så verkar människor idag inte ha något problem med att ha ett löpande medlemskap på 249-299kr/månad utan att nyttja det. Varför är det så? Här har jag tre teorier:

  1. Man är medlem på ett gym. Får du frågan “tränar du” kan du stolt svara: “Ja, jag är medlem på XX Gym” – även om du inte går dit. 
  2. Du är “nära” att börja träna. Du har ett aktivt medlemskap. Du kan, i teorin, gå och träna imorgon. I praktiken sker dock något helt annat.
  3. Summan är så pass liten att det inte påverkar din ekonomi – på så sätt reflekterar du inte mycket över det när pengarna dras den 27e varje månad.

Gör en kalkyl över hur mycket du betalar för ditt träningskort per år och dela detta med antal träningspass för att se vad du faktiskt betalar per träningspass. Vad som är rimligt här kan inte jag svara på, men jag det är ofta jag får exempel på att ett träningspass kan kosta någonstans mellan 120-200kr och detta är givetvis för mycket enligt mig. 

Checklista inför val av gym

Går du i tankarna att börja träna vill jag skicka med dig ett par punkter att tänka på:

  • Läget. Vi kan inte undgå att många idag anser tidsbrist som den största anledningen till att inte träna. Jag som arbetar i branschen tycker självklart att det handlar om prioriteringar. När jag blir bemött av denna invändning brukar jag fråga: “Tror du att det finns någon som har ett mer hektiskt liv än dig som ändå tränar?” Svaret kan ni nog räkna ut själva. Jag tror att anledningen till att tidsbrist är en av de vanligaste invändningarna till att inte börja träna egentligen beror på att de flesta tror att man behöver träna fem gånger i veckan för att träningen skall ge något, vilket självklart inte stämmer.
  • Målsättning. Varför skall du börja träna? När du har din målbild klar så leta upp ett gym som har det som krävs för att du skall nå din målsättning. Är du i behov av gruppträning, viss typ av utrustning osv. Fundera även på om du kan lösa målsättningen på egen hand – kan du inte det så är min rekommendation att du anlitar en personlig tränare som kan vägleda dig.
  • Tillgängligheten. Ponera att du kommer träna efter jobbet och att du är i behov av gruppträning och fria vikter för att nå din målsättning. Säkerställ då att detta är tillgängligt när du skall träna. Hur svårt är det att få plats på den/de klasser du behöver, finns det tillräckligt med fria vikter när du besöker träningsanläggningen. Om detta blir en utmaning, vad gör du då? 

Vad bör bra träning kosta?

Detta beror självklart på många faktorer och är högst individuell. Börja med att ställa dig frågan “Hur många procent av min lön lägger jag idag på min hälsa”. En riktlinje jag tycker är rimlig här är någonstans mellan 5-10% – och givetvis att du nyttjar tjänsterna du betalar för.

Därefter får du sätta din målsättning i relation till vad detta skulle betyda för dig. Vad är det värt för dig att ha väl fungerande knän och kunna springa igen? Hur mycket kan jag tänka mig att betala för att gå ner 10kg? – 100kr/mån, 400kr/mån? 800kr/mån? Svaret på detta vet inte vi – det vet bara du. 

Take home message

Det kan låta som en klyscha, men…..”Den bästa träningen är faktiskt den som blir av”. Och nej – du behöver inte träna fem gånger i veckan. Att, som inaktiv, börja med träning fem gånger i veckan är faktiskt ganska dumt sett till vilken belastning du utsätter din kropp för – sen när i övriga livet går du från 0-500? (Förutom när du blir förälder – här tror jag dock inte ens 500 räcker / trött tvåbarnspappa). 

Se över vad du vill uppnå med din träning och börja där – och kom ihåg; är det billigaste medlemskapet verkligen det billigaste?

Vi använder cookies, tyvärr är dessa inte ätbara 🍪

Genom att använda denna sida eller stänga detta meddelande accepterar du vår cookiepolicy.