Sweaty Business pratar om gymbranschen – vi kommenterar

2022-05-14

För någon vecka sen släppte Sweaty Business sitt första avsnitt av GymTrends avs 1 del 1. I avsnittet pratas det om hur gym återhämtar sig efter corona och konsumenternas beteende och val av gym nu när allt fler börjar komma igång med träningen efter covid. Avsnittet är otroligt intressant, både för oss som äger gym, jobbar på gym men även för dig som har valt eller ska välja gym. Glöm inte att lyssna på avsnittet efter du har läst vårt inlägg. Du kommer åt avsnittet genom vår snabblänk nedan.

Inledningsvis

När Sweaty Business släpper ett avsnitt som kollar över och analyserar gymmarknaden och branschen så kan vi inte låta det gå förbi utan att kommentera. Analysen som gjordes i avsnittet ligger oss nära till hjärtat av en enda anledning. Vi gjorde en liknande analys 2019 inför vår egna uppstart av All The Way Gym. Vi hade själva varit i branschen länge och jobbat i en större kedja men hade/har även vänner hos de resterande aktörerna.

Vi var trötta på att fokuset ligger på försäljningen när man inte vet vad det unika är som ska säljas till kunden. När vi inte tydligt kunde förklara för en kund vad som gjorde oss unika mot våra konkurrenter. Hade vi tagit bort färger och logotyperna när du går in på ett gym så hade de flesta inte sett någon större skillnad. Detta är även något som de påpekar i avsnittet.

Vad köper du egentligen?

Redskapen är detsamma på alla gym idag. Maskinerna kommer eventuellt från olika aktörer, men för gemene man så spelar detta väldigt sällan någon roll. Brian och hans co-host Norberto Lacourt kommenterar även vad du egentligen köper idag.

“Jag hoppas kvalitén på hela branschen ökar. Däremed kommer det vara svårare för konsumenten att välja och märka vad det är för skillnad på aktörerna. Jag tycker redan nu idag så har jag svårt att se skillnaden vad jag får om jag köper medlemskap på aktör ett mot aktör två”

– Norberto Lacourt

Vi håller med dig Norberto. Idag kan man förklara en medlemsresa på gym ganska enkelt. Medlemskortet köpes online för det finns en speciell deal (olika dealer cirkulerar hela året hos alla aktörer). Kortet köpes för du som medlem har ställt något form av ultimatum på dig själv. Det får helt enkelt vara nog, dags att komma igång. Ofta tycker folk att gymmet är trevligt då de erbjuder en 2 tillfällen med personlig tränare för att hjälpa dig komma igång. Medlemmen märker på att dessa träffar kan man egentligen bara åstadkomma ett program, men det är ändå skönt, nu har du någonting att följa. Sen är det meningen att medlemmen ska fortsätta.

Brian och Norberta nämner även i avsnittet att det egentligen bara finns en större aktör med en egen identitet. Gymmen genomgår ett priskrig. Egentligen är det enda gymmet som har en tydlig identitet bland de stora aktörerna Fitness24Seven. Det är så billigt det går att vara och du får sköta dig själv då personal näst intill inte existerar i deras koncept.

Så, du köper dig nästintill en plats ute i gymmet eller i en gruppträningssal (om du hinner boka)

Vad är problemet?

Problemet vi har idag är att det handlar främst om att få konsumenten att köpa impulsivt online genom att erbjuda ett billigt pris. Självklart ska vi inte lägga allt ansvar på företagen. Som konsument har vi ett eget ansvar att faktiskt kolla över utbudet och se över vad vi faktiskt behöver när vi köper något. Precis som vi gör med bil, kläder, hus/lägenhet eller liknande.

Kollar vi problemen som finns idag som nämns av medlemmar eller de som vill börja träna på gym så är vår analys:

  • Det finns för mycket folk samtidigt på gymmet
  • Medlemmar känner inte att de får supporten de behöver
  • Tjejer känner sig uttittade
  • Man gillar inte köra cardio framför glasrutorna ut mot gatan
  • Man vill bli hälsad på (+ om namnet är ihågkommet)
  • Fler saker?

En stor del av medlemmar på gym idag säger upp sina medlemskap och slutar träna eller byter gym. Orsaken är oftast att ingen rutin på träningen har skapats eller så har de som tränat inte fått de resultat de var ute efter. Så istället för att räkna hur många medlemmar man har och vad genomsnittspriset är så kunde fokuset ligga på hur man faktiskt ska få igång medlemmen med sin träning. Problemet med den lösningen är om majoriteten hade varit aktiva medlemmar hos etablerade gym idag så hade lokalerna varit för små.

Vidare så ges mycket erbjudande på medlemskap och inte generella erbjudanden till existerande medlemmar som tack för deras lojalitet.

Vad är lösningen framöver?

Sveriges hälsa har inte blivit bättre. Medvetenheten att träna, röra på sig och leva aktivare har ökat, vilket är jättebra och jätteroligt. Det logiska steget för många är att faktiskt komma igång med fysiska aktivitet.

Det är alltid dyrare att skaffa nya kunder än att behålla sina nuvarande. Därför bör fokuset i branschen vara att behålla sina medlemmar istället för att jaga nya.

Många lösningar appliceras redan idag men ofta är fokuset rabatter i shoppar eller liknade lösningar som involverar reducerade priser. Eftersom större gym idag erbjuder mycket liknanade tjänster och produkter så tror vi att fokuset kommer behöva ligga på bättre och mer service mot kund och en bättre arbetsmiljö för de anställda så de trivs och har högre lojalitet till sin arbetsgivare.

Av just ovanstående situation och analys skapade vi All The Way Gym! Vi ville lösa problemet att majoriteten på gym inte klarar av att ha en kontinuitet i sin träning samtidigt som vi utbildar medlemmen så de blir mer kunniga. Vårt mål var också att få fler att satsa på sin hälsoresa för att säkerställa resultat för kunden och deras upplevese så de ser annorlunda på gym och träning.

Detta har vi gjort genom;

  • Personlig hälsoplan
    Alla potentiella medlemmar eller de som är intresserade av att komma igång med träningen bjuds in till att göra en hälsoplan. Där går vi igenom kundens bakgrund, målsättningar, förutsättningar och om de har skador eller några smärtsymptom. Vi visar gymmet och berättar vad som kan vara mest angeläget nu i början för dom och presenterar alla våra tjänster och hur de tjänsterna kan användas för att passa den potentiella medlemmns behov och anpassas efter de förutsättningar som finns. Detta gör att alla medlemmar får hjälp med någon form av plan och även får en rekommendation om vad som är bäst att starta upp med för att få de resultat de strävar efter.
  • Uppföljningar
    Alla medlemmar som inte går med i någon av våra grupper eller har en personlig tränare får regelbundna uppföljningar för att säkerställa att det inte finns några problem eller hinder. Upplevs hinder eller problem så arbetar vi för att lösa detta. Det ska även vara ett tillfälle för oss och medlemmen att ställa frågor om träning, kost och allmän hälsa.
  • Support
    Ha personal tillgänglig. Inte bara en receptionist. Utan någon som faktiskt kan träning, har erfarenhet och kunskap att hjälpa medlemmar på plats när de behöver. Istället för att det primära jobbet är att städa så är det att prata och ta hand om våra medlemmar som är på plats. Vårt mål är att bemöta varje medlem minst en gång under träningspasset och fråga om allt känns okej.
  • Medlemstak
    Vi vill att det alltid ska finnas plats och redskap tillgängliga till våra medlemmar när de kommer och tränar. En medlem ska inte behöva känna att de inte vill eller kan komma och träna en viss tid (oftast eftermiddag) för att det är för mycket folk på plats. Därför begränsar vi hur många medlemmar vi tar in. Vi begränsar även för att vi ska kunna hjälpa alla som kommer och träna och hinna följa upp våra medlemmar. Vi tar ungefär in 1/10 av de flesta aktörernas medelstora till stora anläggningar.

Jobbar man som vi göra så kan vi självklart inte vara med i leken med att dumpa priser. Utan hos oss så får alla samma kvalité av service och vi väljer att fokusera på vad som hjälper medlemmen med deras problem istället för en billig plats i en lokal med träningsredskap folk inte har råd med att ha i sitt hem.

Tänk en extra gång nästa gång du väljer gym!

Vi använder cookies, tyvärr är dessa inte ätbara 🍪

Genom att använda denna sida eller stänga detta meddelande accepterar du vår cookiepolicy.